Pedagog

DYŻURY PEDAGOGA I PSYCHOLOGA SZKOLNEGO

 Drodzy Państwo, stanowimy zespół, który chce kompleksowo zajmować się uczniami, potrzebującymi wsparcia. Niewiele jednak możemy bez Państwa zaangażowania i otwartości na współpracę. Zapraszamy wszystkich tych rodziców, którzy poszukują efektywnych metod wychowawczych, a także tych, którzy zauważają niepokojące sygnały. Postaramy się Państwu pomóc. Można skorzystać ze strony szkoły, gdzie będą zamieszczane ciekawe artykuły i materiały dotyczące wychowania i różnorodnych problemów albo też umówić się na indywidualne konsultacje. (Z uwagi na liczne obowiązki, prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny tel. ogólny - 22 7271229 lub 22-7271264 pedagog wew. 47, psycholog wew.35).

MAIL: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

 

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODEK

CZWARTEK

PIĄTEK

KATARZYNA

ZDULSKA-PACIORKOWSKA

 Kl. 7, II gimn.

10.00 - 15.30

8.00 -15.30

8.00 - 14.30

8.00 – 15.00

10.00 – 15.30

MAGDALENA DURKA

 Liceum, kl.III gimn.

8.00 - 14.30

8.00 – 14.30

10.00 - 15.30

8.00 – 16.00

8.00 – 13.30

WERONIKA

KUJDA - MALCZEWSKA

psycholog

8.00 – 13.30

10.00 – 15.30

8.00 - 13.30

8.00  - 13.30

8.00 - 11.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  

 

Zajęcia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)

Klasy 7 i Liceum:

Wtorek – 8.00 -8.45 kl. 7e, 7f

Czwartek – 8.00 – 8.45 kl. 1 LO,

8.55 – 9.40 kl. 7 d

Piątek  - 8.00-8.45 kl. 7b, 7a (dz.), 7c (chł.)

Gimnazjum:

Poniedziałek – 8.00 -8.45 kl. II a (dz.),  II b (dz.), II c

13.45 -14.30 kl. II e, II f

Środa – 13.45 – 14.30 kl. II d, II c

Piątek – 11.45 – 12.30 grupa kl. III e (socjoterapia)

Zajęcia prowadzi Magdalena Durka (pedagog)


 

 

Szkolny Program Profilaktyki

w Liceum Ogólnokształcącym w Górze Kalwarii

Profilaktyka wg prof. Z. Gasia to: wspomaganie radzenia sobie z trudnościami; ograniczenia czynnika zagrażającego; wzmacnianie czynników, które sprzyjają rozwojowi.

Program profilaktyki ma wspomagać proces wychowania młodego człowieka do pełnej dojrzałości:

  • fizycznej (zdolny, sprawny)
  • psychicznej (odpowiedzialny, zadowolony)
  • społecznej (zaradny w rolach)
  •  duchowej (jego życie ma sens, wartości).

      Wspomaganie młodzieży w rozwoju powinno dokonywać się na trzech poziomach:

  • Poziom 1 – zanim problemy się pojawią lub zanim przekształcą się w sytuację kryzysową. Działania edukacyjne muszą zmierzać do likwidacji czynników destrukcyjnych, modyfikacji środowiska wychowawczego i rozwijania umiejętności radzenia sobie z wymogami życia.
  • Poziom 2 – wstępna faza rozwoju trudności. Celem działań jest rozwiązanie zaistniałego problemu i odzyskanie przez nastolatka poziomu konstruktywnego funkcjonowania oraz zabezpieczenie go przed poważniejszymi trudnościami.
  • Poziom 3 – po rozwiązaniu kryzysu. Działania powinny być skoncentrowane na tych, którzy poradzili sobie i włączeniu ich do systemu samopomocy uczniowskiej.

PODSTAWA PRAWNA DO WPROWADZENIA DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE 

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2.04.1997 r.
  • Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20.11.1989 r. , ratyfikowana przez Polskę w dniu 30.04.1991 r.
  • Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26.10.1982 r.
  • Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów alkoholowych na lata 2000-2005
  • Polska deklaracja w Sprawie Młodzieży i Alkoholu z dnia 18.02.2000 r.
  • Polska Deklaracja w Sprawie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie z grudnia 1995 r.
  • Europejska Deklaracja w sprawie Alkoholu
  • Europejska Deklaracja w Sprawie Młodzieży i Alkoholu z dnia 21.02.2001r.
  • Europejski Plan Działań Dotyczących Alkoholu, opracowany przez Światową Organizację Zdrowia na lata 2000-2005
  • Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9.11.1995 r.
  • Ustawa z dnia 24.04 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
  • Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7.09.1991r.
  • Rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 15.01.2001 r.
  • Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26.10.1982 r. ze zmianami
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem 
  •  Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 13 stycznia 2004 r. 
  • Program Wychowawczy i  Statut Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Z. Sajny   

I  Zasady tworzenia programu 

Szkolny program profilaktyki powstał w oparciu o wypracowane zasady zatwierdzone przez uczniów, nauczycieli i rodziców:

  • Statut Szkoły
  • Wewnątrzszkolny System Oceniania
  • Regulamin Szkoły
  • Program Wychowawczy 

II    DIAGNOZA 

W rozpoznaniu problemów  i  potrzeb szkolnych wykorzystano następujące metody diagnozy:

  • Analizę dokumentacji Szkoły
  • Lekcje wychowawcze
  • Analizę spędzania wolnego czasu przez uczniów
  • Zebrania z Rodzicami
  • Rozmowy z uczniami i nauczycielami
  • Anonimowe i imienne ankiety
  • Obserwację ucznia w środowisku 

III CELE 

Na podstawie wyników diagnozy wskazane są działania na poziomie I i II czyli profilaktyki pierwszo i drugorzędowej.

Przeprowadzonej diagnozy wynika, że głównymi problemami uczniów są:

  1. Brak umiejętności radzenia sobie, w zdrowy, akceptowany społecznie sposób, ze stresem: sięganie po leki uspokajające, stosowanie używek (papierosy, alkohol, sporadycznie środki psychoaktywne)
  2. Brak umiejętności radzenia sobie z funkcjonowaniem w społeczeństwie (komunikacja, wyrażanie emocji, agresja własna i innych osób)
  3. Lęk związany z przyszłością (wybór dalszej drogi kształcenia, podejmowanie życiowych zadań, wyznaczanie właściwych i długoterminowych celów, itd.)
  4. Przeciążenie nauką – nieumiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć
  5. Zbyt wysoka absencja na zajęciach szkolnych niektórych uczniów 

IV    KONCEPTUALIZACJA

W celu przezwyciężenia problemom wynikającym z diagnozy, stawiamy zadania, które będą realizowane poprzez działania:

1. Informacyjne

2. Edukacyjne

3. Programy alternatywne

4. Współpraca ze środowiskiem

5. Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych 

Rozwinięcie 

1. Działania informacyjne dla uczniów, nauczycieli i rodziców.

a) organizowanie spotkań edukacyjnych, warsztatów, szkoleń, zebrań

b) propagowanie filmów,

c) przygotowywanie tablic, gazetek informacyjnych i apeli – promocja zdrowego   stylu życia

d) zakup fachowej literatury 

2. Działania edukacyjne

a) ścieżki między przedmiotowe

b) programy profilaktyczne

c) programy autorskie

d) warsztaty, rozmowy kierowane, pogadanki dla nauczycieli, rodziców i uczniów 

3. Programy alternatywne

a) wycieczki i dyskoteki szkolne,

b) zajęcia pozalekcyjne: koła zainteresowań, SKS

c) wyjazdy na spektakle filmowe, teatralne, koncerty, wystawy

d) wolontariat

e) rekolekcje

f) działalność Samorządu Szkolnego 

4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i innymi instytucjami

a) Centrum Pomocy Rodzinie

b) Pełnomocnikiem Burmistrza ds. Pomocy Rodzinie i Profilaktyki Uzależnień

c) Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Innych Uzależnień

d) Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

e) Ośrodkiem Pomocy Społecznej

f) Strażą Miejską i Policją

g) Kościołem

h) Fundacjami, Stowarzyszeniami

i) Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej

j) Ośrodkiem Kultury

k) Mobilnym Centrum Kształcenia 

V  PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH (zgodnie z regulaminem szkoły, przedstawione w załączniku) 

VI OCZEKIWANE EFEKTY DZIAŁAŃ

  1. Uczeń potrafi w zdrowy sposób radzić sobie ze stresem, bez korzystania z różnego rodzaju używek.
  2. Posiada umiejętności potrzebne do życia w społeczeństwie. Umie radzić sobie ze złością własna i innych, odpowiednio komunikować się, we właściwy sposób wyrażać emocje.
  3. Potrafi w odpowiedzialny sposób podejmować decyzje i długoterminowe cele, łącznie z właściwym wyborem dalszej drogi kształcenia i kariery zawodowej zgodnie z własnymi predyspozycjami i talentami.   

 VII    EWALUACJA 

  • Analiza sytuacji wychowawczej szkoły ( sprawozdania z Rad Pedagogicznych)
  • Konsultacje z nauczycielami, rodzicami i uczniami 

VIII   MODYFIKACJA 

 SPP ulega modyfikacji w miarę potrzeb i wniosków, wynikających z ewaluacji lub wprowadzenia nowych działań. 

IX   HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH 

Na każdy rok szkolny opracowywany jest harmonogram zamierzeń profilaktycznych z uwzględnieniem zmian i poprawek wynikających z ewaluacji programu i aktualnych potrzeb.

Polityka plików cookie. Zespół Szkół Ogólnokształcących chciałaby umieszczać pliki cookie (ciasteczka) w komputerze użytkownika, aby zwiększyć komfort korzystania z naszej strony internetowej oraz poprawić jakość oferowanych przez nas usług. WIęcej...