REGULAMIN REKRUTACJI UCZNIÓW (ABSOLWENTÓW KLAS VIII SP)
DO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. KS. ZYGMUNTA SAJNY

NA ROK SZKOLNY
2025/2026

Podstawa prawna


1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późniejszymi zmianami).


2. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U.2022.2431)


3. Rozporządzenie Ministra edukacji z dnia 31 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów


4. Zarządzenie nr 11 Mazowieckiego kuratora oświaty z dnia 30 stycznia 2025 r. w sprawie ustalenia terminów rekrutacji do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych na rok szkolny 2025/2026.


I ZASADY OGÓLNE


1. Rekrutacja do Szkoły jest prowadzona z wykorzystaniem Elektronicznego Systemu Rekrutacji.

2. Wszyscy kandydaci do oddziałów klas pierwszych składają w sekretariacie szkoły pierwszego wyboru wnioski wydrukowane z Systemu wraz z niezbędnymi dokumentami.


3. Szkoła przyjmuje wyłącznie wnioski podpisane przez kandydata i rodziców (prawnych opiekunów).


4. W trakcie rekrutacji organizowanej z wykorzystaniem systemu elektronicznego:

  1. kandydat wypełniając wniosek (podanie) w systemie elektronicznym, określa listę swoich preferencji

  2. kandydat wskazuje dowolną liczbę szkół, a w nich dowolną liczbę oddziałów,

  3. kandydat zostaje przydzielony tylko do jednego z preferowanych oddziałów lub nie zostaje przyjęty do żadnego oddziału, jeśli do żadnego ze wskazanych oddziałów nie uzyskał wystarczającej liczby punktów,

  4. jeżeli kandydat uzyskał liczbę punktów, uprawniającą go do przyjęcia do większej liczby oddziałów - zostaje on przydzielony do tego i tylko tego oddziału, który znajduje się najwyżej na liście jego preferencji,

5. Kandydat, umieszczony na liście zakwalifikowanych do przyjęcia do szkoły, składa oryginały świadectwa i zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty, potwierdzające wolę podjęcia nauki w szkole.


6. Kandydat, ubiegający się o przyjęcie do Szkoły, jest zobowiązany do zapoznania się ze Statutem Szkoły, który jest dokumentem regulującym działalność Liceum, a z chwilą przyjęcia do Szkoły do jego przestrzegania.

II RODZAJE ODDZIAŁÓW

Oddziały dla absolwentów szkoły podstawowej:

  1. Klasa A - (humanistyczno-prawna) – z rozszerzonym zakresem nauczania języka polskiego, języka angielskiego, historii lub WOS-u oraz innowacyjnym przedmiotem „Elementy prawa”;

  2. Klasa B - (przyrodniczo-medyczna) – z rozszerzonym zakresem nauczania matematyki, języka angielskiego, biologii/chemii/geografii oraz innowacyjnym przedmiotem związanym z doskonaleniem wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medycznej.

We wszystkich oddziałach dla absolwentów szkoły podstawowej obowiązkowym językiem obcym jest język angielski.

Drugi język jest wybierany przez ucznia spośród: języka niemieckiego i języka hiszpańskiego.

Grupy z drugiego języka obcego są tworzone po ustaleniu list uczniów w oddziałach.

Deklarując wybór klasy, kandydat akceptuje przewidziane dla niej rozszerzenia podstawy programowej.

III PRZEDMIOTY PUNKTOWANE W REKRUTACJI


Do wszystkich oddziałów:

  • Język polski
  • Matematyka
  • Język obcy (najwyższa ocena)

Przedmiot przyporządkowany dla danego oddziału:

  • Klasa A – historia lub WOS (wyższa ocena)
  • Klasy B –biologia lub chemia lub geografia (wyższa ocena)


KRYTERIA REKRUTACJI

 

KRYTERIA DLA ABSOLWENTÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Maksymalna liczba punktów*

Punkty za świadectwo:

100 pkt

ocena z języka polskiego (za ocenę celującą)

18 pkt

ocena z matematyki (za ocenę celującą)

18 pkt

ocena z j. nowożytnego(ocena celująca)

18 pkt

szczególne osiągnięcia

18 pkt

świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem

7 pkt

aktywność społeczna

3 pkt

Punkty za egzamin ósmoklasisty:

100 pkt

wynik z języka polskiego

100% x 0,35 = 35 pkt

wynik z matematyki

100% x 0,35 = 35 pkt

wynik z języka obcego nowożytnego

100% x 0,30 = 30 p

 

 

  1. *) Za oceny wyrażone w stopniach przyznaje się:

 

·
·
·
·
·

celujący – 18 pkt,
bardzo dobry – 17 pkt,
dobry – 14 pkt,
dostateczny – 8 pkt,
dopuszczający – 2 pkt





W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, na podstawie art. 44zw ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty oceny z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przy czym:
1) z języka polskiego i matematyki:
a) za ocenę celującą – po 35 punktów,
b) za ocenę bardzo dobrą – po 30 punktów,
c) za ocenę dobrą – po 25 punktów,
d) za ocenę dostateczną – po 15 punktów,
e) za ocenę dopuszczającą – po 10 punktów;

2) z języka obcego nowożytnego:
a) za ocenę celującą – 30 punktów,
b) za ocenę bardzo dobrą – 25 punktów,
c) za ocenę dobrą – 20 punktów,
d) za ocenę dostateczną – 10 punktów,
e) za ocenę dopuszczającą – 5 punktów.

Punkty uzyskane za szczególne osiągnięcia ucznia w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej:
a) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
    10 punktów za tytuł finalisty konkursu przedmiotowego,
    7 punktów za tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego,
    5 punktów za tytuł finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego.
b) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o systemie oświaty:
    10 punktów za tytuł finalisty konkursu przedmiotowego,
    7 punktów za tytuł laureata konkursu interdyscyplinarnego,
    5 punktów za tytuł finalisty konkursu interdyscyplinarnego.
c) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym
przez kuratora oświaty:

    10 punktów za dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego,
    7 punktów za tytuł finalisty konkursu przedmiotowego,
    7 punktów za dwa lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego,
    5 punktów za dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego,
    5 punktów za tytuł laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego,
    3 punkty za tytuł finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego.
d) Zawody wiedzy będące konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o systemie oświaty:

    10 punktów za dwa lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego,
    7 punktów za dwa lub więcej tytułów laureata konkursu interdyscyplinarnego,
    7 punktów za tytuł finalisty konkursu przedmiotowego,
    5 punktów za tytuł laureata konkursu interdyscyplinarnego.
e) Zawody wiedzy, artystyczne lub sportowe organizowane przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły:

    4 punkty za uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem na szczeblu międzynarodowym,
    3 punkty za uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem na szczeblu krajowym,
    2 punkty za uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem na szczeblu wojewódzkim,
    1 punkt za uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem na szczeblu powiatowym.

Za uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim przyznaje się punkty według kryteriów, określonych w § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. 2022 poz. 2431).


W przypadku, gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa powyżej, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym, że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.



Zawody, które uprawniają do dodatkowych punktów muszą być zawarte w wykazie zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych opublikowanym przez Kuratora Oświaty. Aby za szczególne osiągnięcia kandydat otrzymał punkty muszą one zostać wpisane na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. O wpisie osiągnięć na świadectwo decyduje dyrektor szkoły podstawowej.

IV WYMAGANE DOKUMENTY


1. Wniosek o przyjęcie do szkoły wydrukowany z Elektronicznego Systemu Rekrutacji.
2. Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty.
3. Wolontariat, osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, olimpiadach dla uczniów szkół podstawowych lub olimpiadach dla szkół ponadpodstawowych oraz osiągnięcia sportowe i artystyczne na szczeblu międzynarodowym, ogólnopolskim, wojewódzkim i powiatowym muszą być potwierdzone odpowiednim wpisem na świadectwie.
4. Oryginały w/w dokumentów kandydat składa po zakwalifikowaniu się do szkoły.

V HARMONOGRAM REKRUTACJI ORAZ POSTĘPOWANIA UZUPEŁNIAJĄCEGO DLA
ABSOLWENTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W LO im. Ks. Sajny

Lp.

Rodzaj czynności

Terminy w postępowaniu
rekrutacyjnym

Terminy w postępowaniu
uzupełniającym

1.

Podanie do publicznej wiadomości przez dyrektora szkoły ponadpodstawowej obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły będą brane pod uwagę w postępowaniu
rekrutacyjnym.

do końca lutego 2025 r.

do końca lutego 2025 r.

2.

Złożenie wniosku, w tym zmiana wniosku wraz z dokumentami (podpisanego przez co najmniej jednego
rodzica/prawnego opiekuna)

od 16 maja 2025 r.
do 28 maja 2025 r.
do godz. 15.00

od 23 lipca 2025 r.
do 28 lipca 2025 r.
do godz. 15.00

3.

Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz złożenie nowego wniosku, w tym
zmiana przez kandydata wniosku o przyjęcie, z uwagi na zmianę szkół do których kandyduje.

od 4 lipca 2025 r.
do 8 lipca 2025 r.
do godz. 15.00

 

4.

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej i dokumentów
potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków poświadczanych w oświadczeniach, w tym dokonanie
przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej czynności związanych z ustaleniem tych okoliczności.

do 8 lipca 2025 r.

do 28 lipca 2025 r.

5.

Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej i dokumentów
potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu
rekrutacyjnym, w tym okoliczności zweryfikowanych przez wójta (burmistrza lub prezydenta) wskazanych w oświadczeniach

do 14 lipca 2025

do 4 sierpnia 2025

6.

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych

17 lipca 2025 r. do godz.12

5 sierpnia 2024 r. do
godz.12

7.

Potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału
zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej,

od 17 lipca 2025 r.
od godz.12.00
do 22 lipca 2025 r.
do godz. 12.00

od 5 sierpnia 2025 r.
od godz.12
do 7 sierpnia 2025 r.
do godz. 12.00

8.

Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych

22 lipca 2025
do godz. 16.00

7 sierpnia 2025
do godz. 16.00

9.

Poinformowanie przez dyrektora szkoły
ponadpodstawowej Mazowieckiego Kuratora Oświaty o liczbie wolnych miejsc w szkole

22 lipca 2025

7 sierpnia 2025

10.

Opublikowanie przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty informacji o liczbie wolnych miejsc w szkołach ponadpodstawowych

23 lipca 2025

8 sierpnia 2025

11.

Wystąpienie do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia

do 25 lipca 2025

do 11 sierpnia 2025

12.

Sporządzenie przez komisję rekrutacyjną uzasadnienia odmowy przyjęcia do 3 dni od dnia wystąpienia o sporządzenie uzasadnienia

do 3 dni od dnia wystąpienia o sporządzenie uzasadnienia
odmowy przyjęcia

 

13.

Wniesienie do dyrektora szkoły odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej

do 3 dni od dnia otrzymania uzasadniania odmowy
przyjęcia

 

14.

Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej

do 3 dni od dnia złożenia odwołania do dyrektora szkoły

 



Szczegółowy harmonogram postepowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, a także terminy składania dokumentów do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie w załączniku Nr 1 do zarządzenia Nr 11 Mazowieckiego Kuratora Oświaty:

https://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/rekrutacja-do-szkol/18617,Terminy-przeprowadzania-postepowaniarekrutacyjnego-i-postepowania-uzupelniajace.html

VI REGULAMIN PRZYJĘĆ


1. W celu przeprowadzenia rekrutacji uczniów do liceum, Dyrektor powołuje Szkolną Komisję Rekrutacyjną oraz wyznacza przewodniczącego Komisji i określa jego zadania.

2. Zadania Szkolnej Komisji Rekrutacyjnej:
a) weryfikacja spełniania przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym,
b) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,
c) podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych,
d) sporządzenie protokołów z postępowania rekrutacyjnego.

3. O przyjęcie do liceum może ubiegać się absolwent szkoły podstawowej.

4. Kandydat, który jest laureatem lub finalistą ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz kandydat, który jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim przyjmowany jest do liceum w pierwszej kolejności.

5. Zestaw konkursów przedmiotowych i tematycznych organizowanych dla uczniów szkół podstawowych jest ogłaszany przez Kuratora Oświaty.

6. O przyjęciu absolwenta szkoły podstawowej do oddziałów, o których mowa w pkt. II decyduje suma punktów uzyskanych w postępowaniu rekrutacyjnym zgodnie z § 4-8 oraz § 12-13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego […]

7. Podczas rekrutacji do liceum w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym pierwszeństwo mają kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

8. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie rekrutacji lub jeżeli po zakończeniu tego etapu LO nadal dysponuje wolnymi miejscami, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
 Wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci);
 Niepełnosprawność kandydata;
 Niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
 Niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
 Niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
 Samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
 Objęcie kandydata pieczą zastępczą.
W/w kryteria maja jednakową wartość.

9. O przyjęciu do liceum ucznia powracającego z zagranicy decyduje Dyrektor szkoły.

10. Planowana liczebność oddziałów to 30 uczniów.

11. Komisja Rekrutacyjna przyjmuje kandydatów do liceum, jeżeli w wyniku postępowania rekrutacyjnego kandydat został zakwalifikowany oraz złożył w terminie wymagane dokumenty.

12. Listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do liceum zawierają ich imiona i nazwiska uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia do danego oddziału.


VII PROCEDURA ODWOŁAWCZA


1. W terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danej szkoły.
2. Uzasadnienie sporządza się w terminie 3 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
3. Rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej w terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
4. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 3 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.